• سه شنبه ١٤ آذر ١٤٠٢-١٣:٤٤
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٨٠٥٧
آخوندی ارائه داد:9-198

گزارش نظارتی شورا از عملکرد شهرداری تهران در اجرای تبصره‌های بودجه ۱۴۰۲

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، گزارش این کمیسیون در خصوص اجرای تبصره‌های بودجه ۱۴۰۲ شهرداری تهران را در صحن شورا ارائه کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در یکصدونودوهشتمین جلسه شورا در جریان بررسی گزارش ۶ ماهه تبصره‌های بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری تهران، اظهار کرد:  در جلسه قبلی بررسی پیشرفت پروژه‌ها در ۶ ماهه اول سال را بررسی کردیم و امروز بررسی عملکرد شهرداری در تبصره‌های بودجه را آغاز می کنیم.
وی افزود: در تبصره ها یک سری اختیارات به شهرداری دادیم همچنین تکالیفی را به عنوان ابزار نظارتی تعیین کردیم. برهمین اساس، در کمیسیون برنامه و بودجه عملکرد شهرداری را بررسی کرده ایم  که در برخی از موارد شهرداری عملکرد مثبتی داشته اما در برخی موارد به تکالیف عمل نکرده است.
آخوندی افزود: یکی از اهداف این گزارش این است که شهرداری از عملکرد خود مطلع شود و در ماه‌های باقی مانده سال جبران کند. همچنین در این گزارش متوجه شدیم برخی از تبصره ها که شهرداری اصرار داشته که در بودجه مصوب شود را برای سال آینده حذف کنیم؛ چراکه ضرورت ندارد.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر گفت: در تبصره یکم، کلیه منابع درآمدهای عمومی و اختصاصی شهرداری باید به حساب های بانکی که شهرداری پیشنهاد کرده و شورا با افتتاح آن موافقت کرده، واریز شود را بررسی کردیم. شهرداری همه موارد را رعایت کرده فقط یک مورد، بدون اخذ شورا در یکی از زیر مجموعه‌ها افتتاح حسابی داشتیم که شهرداری باید حتماً مجوز همان یک مورد را دریافت کند.
وی افزود: نکته بعدی در این تبصره این است که گفته شده شهرداری گزارش واریز درآمدهای واحدهای اجرایی را به تفکیک به شورا ارائه کند که این گزارش به صورت ماهیانه به شورا ارائه شده و گزارش آن را خزانه دار اعلام می‌کند. 
آخوندی تصریح کرد: در بند الف تبصره یکم، گفته شده وجوه ناشی از عوارض و درآمدهای عمومی به حساب خزانه واحد واریز شود.  طبق گزارش ها مبلغ ۳۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان معادل ۴۵.۸۳ درصد درامد مصوب سال ۱۴۰۲ محقق شده و به حساب خزانه واریز شده است. 
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر گفت: بند ب، تبصره یکم مربوط به درآمده های اختصاصی شهرداری است و در چند بند آن بررسی می‌کنیم. بند ب۱ مربوط به درآمد حاصل از  عوارض حفظ و گسترش فضای سبز است و هرگونه درآمدی از این راه کسب شده؛ در ابتدا باید به حساب خزانه واریز شود و در نهایت صددرصد آن و بدون هیچ دخل و تصرفی برای ایجاد باغ‌ها و بوستان‌های جدید در مناطق کم برخوردار بازگردانده شود. مجموعاً ۴۴۰ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان از این محل درآمد کسب شده است که ۳۱۴ میلیارد تومان آن برای ایجاد بوستان‌های مختلف در سطح شهر هزینه شده است.  
وی افزود: در بند ب۲ تبصره یکم، درامد اختصاصی مربوط به ایمنی ساختمان ها و آتش نشانی را داریم که در گزارش نظارتی به آن اشاره شد و شهرداری هم پذیرفت که از محل ۳۵۲ میلیارد تومان درآمدی که محقق شده، ۱۶۷ میلیارد تومان را به حساب آتش نشانی برای خرید تجهیزات واریز کند. اما الزام این است که کل مبلغ واریز شود و در ۶ ماهه این اتفاق نیفتاده است. اما به نظر می‌رسد که در ۶ ماهه دوم شهرداری به این الزام قانونی عمل کرده‌ است.
آخوندی تصریح کرد: ب۳ تبصره یکم، مربوط به مجوز اخذ عوارض توسعه حمل و نقل ریلی است که از این محل ۳۹۵ میلیارد تومان درامد حاصل شده و ۷۳ میلیارد تومان به شرکت مترو از محل منابع عمومی واریز شده و مبلغ ۳۲۲ میلیارد تومان از محل ۴ درصد عوارض ساختمان واریز شده است.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر گفت: ب۴ تبصره یکم، مربوط به طرح ترافیک و کنترل آلودگی هواست در ۶ ماه، ۵۸۰ میلیارد تومان محقق شد، ۳۵ درصد آن را شهرداری به حساب خزانه واریز کرده، ۱۰۰ میلیارد تومان را به دلیل آنکه ما تکلیف کردیم واریز شده، ۲۰ درصد مترو که ۱۱۶ میلیارد تومان است برای تکمیل خطوط واریز شده، ۴۰ درصد سازمان حمل‌ونقل ترافیک که ۲۳۲ میلیارد تومان، بابت سهم خود برداشت کرده است اما ستاد مهاینه فنی را موظف کردیم که ۵ درصد سهم خود را پرداخت کند که پرداخت نکرده و دلیل آن عدم وجود ردیف اعتباری عنوان کرده است.  
وی بیان کرد: در بخش درامد حاصل از آگهی های تجاری و تبلیغاتی، مجوز داده بودیم ۶۵ درصد ان مربوط به سازمان زیباسازی است و سایر مبالغ باید به خزانه واریز شود، درامد ۶ ماهه ۵۰۶ میلیارد تومان بود که ۱۷۷ میلیارد تومان به حساب خزانه واریز شده است. 
آخوندی گفت: در بند ب۶ پیش بینی کرده بودیم اگر سازمان ها و شرکت ها بیش از ان چیزی که مصوب کردیم به درامد رسیدند مازاد را به خزانه واریز کنند که درآمدی بیشتر حاصل نشده است.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر افزود: در بند ج تبصره یکم، گفته شده کلیه وجوه حاصل از درآمدهای خاص سازمان‌ها و شرکت‌ها اعم از عملیاتی و غیرعملیاتی، باید به حساب خزانه واریز شود و خزانه باید دو هفته بعد به حساب‌ها بازگرداند از ۳۷ سازمان و شرکت؛ ۱۶ مورد مبلغ ۲.۳۹۳ میلیارد تومان را به حساب خزانه واریز کردند که مجدد به حساب‌هایشان بازگشته اما برخی از سازمان ها و شرکت ها به حساب خزانه واریز نکردند.
وی‌ گفت: در بند دیگر ردیفی را برای تبلیغات در مترو، انوبوسرانی، تاکسیرانی و برج میلاد مشخص کردیم تعیین شده ۵ درصد سهم زیباسازی و ۹۵ درصد سهم این شرکت ها باشد که  در سازمان ناکسیرانی و برج میلاد عملیاتی نشده اما مترو و اتوبوسرانی درآمدهایی را داشته‌اند. 
آخوندی اظهار کرد: در بند ۳ تبصره یکم، بحث درامد حاصل از پسماند خشک در مناطق ۲۲گانه را داشتیم که تا سقف ۱۰۰ میلیارد تومان برای درامد حاصل از بازیافت زباله و نظافت شهری اختصاص پیدا کند که ۷ میلیارد و ۶۹۰ میلیون تومان محقق شده است.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر ادامه داد: بند ۴ تبصره یکم، مربوط به حریم است، در مناطق ۱،۲،۴،۵،۱۳،۱۵،۱۸،۱۴،۱۹،۲۰،۲۲ اعتباری تعیین شده یکسان است اما در هزینه کرد متفاوت هستند. در منطقه یک، ۲۰۶ میلیون تومان و منطقه دو ۱۱۰ میلیون تومان هزینه کردیم در منطقه ۴،۵،۱۴،۱۹،۲۰،۲۲ هیچ هزینه ای نداشتیم، در منطقه ۱۳، ۲ میلیارد و ۳۷۵ میلیون تومان،  در منطقه ۱۵، ۶ میلیون تومان و منطقه ۱۸، یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان هزینه شده است. همچنین هماهنگی با اعضای شورای شهر شمیرانات صورت نگرفته است.  
وی اضافه کرد: در بند۵، مقرر شد اگر درامد بیشتری داشتیم پرداختی به پلیس راهور داشته باشیم که درامد مازاد حاصل نشده است و در بند ۶ نیز پرداخت ها به پلیس راهور منوط به تایید معاونت حمل و نقل شد و گزارشی را از این معاونت گرفتیم، که طبق این گزارش ۲۱۵ میلیارد تومان نقدی و ۹ میلیارد تومان به صورت سرمایه‌ای به راهور پرداخت شده است.
آخوندی گفت: در بند دیگر مقرر شد سود برخی از شرکت‌ها به حساب خزانه واریز شود اما شهرداری اعلام کرده که باید مجامع شرکت‌ها برگزار شود درصورتی این مجمع در تیرماه برگزار شده اما سود این شرکت‌ها به حساب خزانه واریز نشده است.
رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر گفت: بند ۸، مربوط مازاد بر درامد بود که هنوز اتفاقی نیفتاده است و تا پایان سال باید صبر کنیم. در بند ۹، اعضای شورا پیشنهاد داده بودند که برای غرفه‌های سطح شهر قرارداد اجاره تنظیم و درامد آن به حساب خزانه واریز شود که این اتفاق هم نیفتاده است.
در ادامه، مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران، در توضیح بندهای مورد بررسی در تبصره 1 با بیان اینکه با توجه به مصوبه شورا مبنی بر اینکه  بخش تبلیغات سطح شهر تهران باید تنها یک متولی داشته باشد؛ اظهار کرد: با عنایت به اینکه درآمد حاصل از تبلیغات تنها به همین سازمان اختصاص پیدا کرده؛ قطعاً فرآیند اجرای این اقدام موجب پیشگیری از آشفتگی و ایجاد تمرکز در یک فعالیت تخصصی است. اما گزارش هایی به شورا ارسال شده که برخی ها این موضوع مهم را رعایت نمی کنند و ما تأکید داریم تمام فعالیت ها منطبق با مصوبه شورا اجرایی شود و شرکت ها و سازمانها از هرگونه فعالیتی غیر از اجرای این مصوبه امتناع کنند. چرا که هر اقدامی خارج از آن یک تخلف تلقی می شود.
احمد صادقی، رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورا نیز در این باره با بیان اینکه تبصره های مطروحه بیشتر جنبه عملکردی دارد؛ در پیشنهادی عنوان کرد: در جریان بررسی مفاد و ابعاد این گزارش بهتر است تا معاونین مربوطه در صحن شورا حضور داشته باشند تا در مقام پاسخگویی بتوانند ابهامات موجود را رفع کنند.
 
قهرمانی: هیچ مبلغی در اداره کل خزانه داری شهرداری مسدود نیست
رضا قهرمانی، مدیرکل خزانه داری شهرداری تهران در توضیحاتی ضمن تقدیر از تلاش کمیسیون متبوع شورا در تهیه این گزارش، ضمن توضیح در خصوص افتتاح حساب درآمدی بدون مجوز، گفت: مصوبه شورا مجوز داده تا در راستای بند دهم ماده 55 قانون شهرداری ها نسبت به اعانات می تواند افتتاح حساب کند. در همین راستا اقدام به بازگشایی حساب 2131 کردیم و منابعی که واریز شده، بر اساس ردیف های اعتباری مصارف، خصوصاً در بخش افراد آسیب دیده اجتماعی با دستور شهردار تهران در حال انجام است.
وی در خصوص درآمدهای اختصاصی سازمان آتش نشانی نیز اظهار کرد: هیچ عددی در اداره کل خزانه داری شهرداری مسدود نیست و طبق گزارش اعلامی الباقی مبلغ در دو هفته گذشته به حساب آتش نشانی تهران واریز شده که در گزارش 6 ماهه حال حاضر ثبت نشده است.
این مقام مسئول در خصوص درآمد عوارض حاصل از طرح های ترافیکی نیز با بیان اینکه تنها سهم 5 درصد ستاد معاینه فنی پرداخت نشده و عدد مورد نظر رقمی معادل 30 میلیارد تومان بوده،  اظهار کرد: متأسفانه این مبلغ به دلیل عدم وجود ردیف اعتباری، امکان پرداخت نداشته و در دو هفته گذشته این ردیف لحاظ شده و تا کنون 7 میلیارد آن پرداخت و الباقی آن طبق توافق، به طور اقساطی واریز خواهد شد.
وی در خصوص بودجه حاصل از درآمد قطع اشجار عنوان کرد: کلیه مبالغ از خزانه پرداخت شده و در انتظار این هستیم تا متناسب با تملک باغات و توسعه فضای سبز این رقم برگردانده شود.
قهرمانی در پایان گفت: همه اعداد، به غیر از سهم سازمان میادین میوه و تره بار که مدعی صرف هزینه برای توسعه بازارها هستند؛ اخذ شده است و در خصوص سازمان بهشت زهرا هم در حال پرداخت است.
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران در خصوص بند مربوط به ساماندهی غرف اعلام کرد: با پیگیری هایی که صورت گرفته، عدد اختصاص یافته، با آنچه که الان در گزارش عنوان شده رقمی بالغ بر یکهزار میلیارد تومانی مغایرت دارد. ضمن آنکه متأسفانه در 6 ماهه نخست سال هیچ اقدام مؤثری صورت نگرفته؛ مضافاً بر اینکه بنده در دو سال گذشته بارها این موضوع را متذکر شده ام. از این رو خطاب به شهرداری اعلام می شود که در این مورد اقدامات عاجل صورت گیرد.
در پایان تبصره 1 گزارش 6 ماهه تبصره های بودجه سال 1402 مورد بررسی صحن علنی شورا قرار گرفت و ادامه بررسی آن به جلسات بعدی شورا موکول شد.

 

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: